Α. Λατινοπούλου: “Η κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης και της άδικης φορολογίας αυτοκινήτου είναι ζήτημα δικαιοσύνης, οδικής ασφάλειας και ανάπτυξης”

Στην Ελλάδα του 2025, το αυτοκίνητο εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία όχι ως βασικό μέσο ελευθερίας, μετακίνησης, εργασίας και οικογενειακής ασφάλειας, αλλά ως είδος πολυτελείας. Το Τέλος Ταξινόμησης (Τ.Τ.) αποτελεί έναν αναχρονιστικό και τιμωρητικό φόρο, ο οποίος δεν εφαρμόζεται σε καμία σύγχρονη οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν εξυπηρετεί κανέναν αναπτυξιακό στόχο.

Η Ελλάδα διαθέτει σήμερα τον γερασμένο στόλο αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Σύμφωνα με την ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), η μέση ηλικία των οχημάτων στη χώρα μας ανέρχεται στα 17,3 έτη, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 12 έτη. Αυτή η πραγματικότητα δεν είναι τυχαία. Είναι το άμεσο αποτέλεσμα της φορομπηχτικής πολιτικής που εφαρμόζουν διαχρονικά οι κυβερνήσεις, με τελευταίο παράδειγμα τη σημερινή κυβέρνηση, η οποία επιβαρύνει δυσανάλογα τα αυτοκίνητα των πολιτών και στρέφεται αποκλειστικά προς την αγορά ακριβών, επιδοτούμενων ηλεκτρικών οχημάτων, προσιτών μόνο σε λίγους οικονομικά ισχυρούς.

Η υπερφορολόγηση του αυτοκινήτου στην Ελλάδα έχει σοβαρές κοινωνικές και ανθρώπινες συνέπειες. Ένας από τους λόγους για τους οποίους η χώρα μας θρηνεί κάθε χρόνο εκατοντάδες νεκρούς στην άσφαλτο και χιλιάδες σοβαρά τραυματίες, είναι ο γηρασμένος και επικίνδυνος στόλος οχημάτων. Παλαιά αυτοκίνητα χωρίς σύγχρονα συστήματα ασφάλειας παραμένουν στους δρόμους επειδή οι πολίτες δεν έχουν τη δυνατότητα να τα αντικαταστήσουν, λόγω της πολιτικής ακραίας φορολόγησης. Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια (ERSO) επιβεβαιώνουν ότι τα οχήματα άνω των 15 ετών εμπλέκονται τριπλάσια σε θανατηφόρα τροχαία σε σύγκριση με τα νεότερα.

Το Τέλος Ταξινόμησης, το οποίο επιβαρύνει την τιμή αγοράς αυτοκινήτου έως και κατά 32%, δεν έχει καμία λογική βάση. Δεν αυξάνει τα δημόσια έσοδα μακροπρόθεσμα, δεν συμβάλλει στη μείωση των ρύπων, δεν προωθεί την ανανέωση στόλου. Αντίθετα, παγώνει την αγορά, ενθαρρύνει την παραοικονομία και το λαθρεμπόριο, δημιουργεί στρεβλώσεις, οδηγεί σε κλείσιμο επιχειρήσεων και αποθαρρύνει την επένδυση στον κλάδο.

Το Ελληνικό Κράτος σήμερα κερδίζει περισσότερα χρήματα από τη φορολόγηση ενός αυτοκινήτου κατά την πώλησή του, από ό,τι ο κατασκευαστής που το παράγει. Αυτό δεν είναι ανάπτυξη. Είναι οικονομικός παραλογισμός και τιμωρητική νοοτροπία απέναντι στον πολίτη.

Η πολιτεία οφείλει να επιλέξει επιτέλους πλευρά: ή θα υπηρετεί τη λογική και την κοινωνία ή θα συνεχίσει να εξοντώνει την πραγματική οικονομία με φόρους χωρίς ανταποδοτικότητα. Δεν μπορεί να συνεχίζεται η διπλή φορολόγηση με τέλη κυκλοφορίας και διόδια ταυτόχρονα. Δεν μπορεί να πληρώνει 650 ευρώ ετησίως ένα αυτοκίνητο 15 ετών 2.000 κυβικών, όταν την ίδια στιγμή κάποιος με ηλεκτρικό όχημα αξίας 70.000 ευρώ δεν πληρώνει ούτε ένα ευρώ.

Διεκδικούμε:

  1. Κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης (Τ.Τ.).
  2. Απλοποίηση και ψηφιακή επιτάχυνση των Τ.Ε.Κ. – τέλος στις καθυστερήσεις 2 μηνών στον εκτελωνισμό.
  3. Δίκαια και αναλογικά Τέλη Κυκλοφορίας με κριτήριο τη χρήση, τους ρύπους και την ηλικία του οχήματος.
  4. Πραγματική, όχι προσχηματική, ανανέωση στόλου με κίνητρα για όλους τους πολίτες και όχι μόνο για όσους έχουν υψηλά εισοδήματα.
  5. Διαφάνεια και ελευθερία ανταγωνισμού στην αγορά αυτοκινήτου – τέλος στα καρτέλ και στη γραφειοκρατική ομηρία εισαγωγέων και επαγγελματιών.
  6. Ενίσχυση της οδικής ασφάλειας με πολιτική ευθύνης και όχι με επικοινωνιακές εκστρατείες.

Το αυτοκίνητο δεν είναι πολυτέλεια. Είναι εργαλείο ζωής, ανάπτυξης και κοινωνικής ισότητας. Η Ελλάδα δεν μπορεί να παραμένει πρωταθλήτρια στη φορολογία αυτοκινήτου και ουραγός στην οδική ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό. Ζητάμε πολιτική αλλαγή τώρα με φωνή λογικής, δικαιοσύνης και προόδου.